Zakres zadań komórek organizacyjnych
- Centrum Aktywizacji Zawodowej – CAZ, w skład którego wchodzą:
- Dział Usług Rynku Pracy – UR,
- Dział Instrumentów Rynku Pracy – IR,
- Dział Finansowo – Księgowy – FK,
- Dział Organizacyjno – Administracyjny – OA,
- Dział Ewidencji i Świadczeń – EI,
- Samodzielne stanowisko – Inspektor Ochrony Danych Osobowych – IO.
Zakres zadań działów wchodzących w skład Centrum Aktywizacji Zawodowej:
Kierownikiem Działu Usług Rynku Pracy jest Elżbieta Marta Splitt
- Do zadań Działu Usług Rynku Pracy w ramach pośrednictwa pracy, doradztwa zawodowego oraz rejestracji bezrobotnych i poszukujących pracy, należy:
- ustalanie profili pomocy dla bezrobotnych,
- opracowywanie i realizowanie indywidualnych planów działania,
- udzielanie pomocy bezrobotnym i poszukującym pracy w pozyskaniu zatrudnienia,
- udzielanie pomocy pracodawcom w pozyskaniu pracowników o poszukiwanych kwalifikacjach zawodowych,
- pozyskiwanie krajowej oferty pracy,
- upowszechnianie ofert pracy, w tym przekazywanie ofert pracy do internetowej bazy ofert pracy, udostępnianej przez Ministra właściwego do spraw pracy,
- udzielanie pracodawcom informacji o kandydatach do pracy, w związku ze zgłoszoną ofertą pracy, z zachowaniem przepisów o ochronie danych osobowych,
- inicjowanie i organizowanie kontaktów bezrobotnych i poszukujących pracy z pracodawcami,
- podejmowanie i utrzymywanie kontaktów z pracodawcami z obszaru objętym działaniem Urzędu,
- prowadzenie kart i rejestrów pracodawców,
- prowadzenie kartoteki osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- informowanie bezrobotnych i poszukujących pracy oraz pracodawców o aktualnej sytuacji i przewidywanych zmianach na lokalnym rynku pracy,
- udzielanie osobom bezrobotnym, poszukującym pracy oraz pracodawcom wyjaśnień i informacji dotyczących możliwości i zakresu pomocy określonej w ustawie,
- kierowanie osób bezrobotnych i poszukujących pracy na zgłoszone oferty pracy oraz stażu, w tym oferty subsydiowane ze środków publicznych,
- promowanie wśród klientów Urzędu bonów szkoleniowych, stażowych, zatrudnieniowych oraz na zasiedlenie,
- rekrutacja i kierowanie bezrobotnych do realizatora działań aktywizacyjnych, któremu marszałek województwa zlecił wykonanie przedmiotowego zadania,
- świadczenie usług w ramach sieci EURES w zakresie i trybie, określonym dla Urzędu,
- udostępnianie informacji w formie biuletynów, ulotek, ogłoszeń w zakresie realizowanych zadań,
- współpraca z zakładami pracy w zakresie zwolnień grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy,
- współdziałanie z innymi powiatowymi urzędami pracy – upowszechnianie krajowych ofert pracy, zgłaszanych przez pracodawców do innego urzędu,
- współpraca z innymi instytucjami działającymi w zakresie realizacji zadań związanych z promocją zatrudnienia, m.in. Ochotniczym Hufcem Pracy, Agencjami Zatrudnienia, WUP w zakresie świadczenia podstawowych usług rynku pracy, w tym w opracowywaniu i aktualizacji informacji zawodowych,
- współpraca z ośrodkami pomocy społecznej w zakresie upowszechniania ofert pracy i informacji o usługach poradnictwa zawodowego, szkoleniach, przygotowaniu zawodowym dorosłych, stażach, organizacji robót publicznych, prac społecznie-użytecznych (w tym Program Aktywizacja i Integracja), kontraktów socjalnych oraz zatrudnienia socjalnego na podstawie przepisów o zatrudnieniu socjalnym,
- współpraca z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, polegająca na:
- opiniowaniu wniosków o udzielenie pożyczki na utworzenie stanowiska pracy dla bezrobotnego, w zakresie możliwości skierowania bezrobotnych posiadających kwalifikacje niezbędne do wykonywania pracy na planowanym do utworzenia stanowisku pracy,
- wydawaniu zaświadczeń potwierdzających posiadanie statusu bezrobotnego przez osoby ubiegające się o pożyczkę na podjęcie działalności gospodarczej,
- kierowaniu bezrobotnych na utworzone stanowiska pracy,
- monitorowaniu, we współpracy z pośrednikami finansowymi, zatrudnienia na utworzonych stanowiskach pracy, przez wymagany okres, skierowanego bezrobotnego,
- realizowanie zadań związanych z podejmowaniem pracy przez cudzoziemców spoza UE i EOG, na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:
- wydawanie zezwoleń (decyzji) na pracę sezonową,
- rejestrowanie oświadczeń o powierzeniu wykonywania pracy cudzoziemcom,
- sporządzanie informacji Starosty o braku możliwości zaspokojenia potrzeb kadrowych pracodawcy w oparciu o rejestry bezrobotnych i poszukujących pracy lub o negatywnym wyniku rekrutacji organizowanej dla pracodawcy, w przypadku ubiegania się pracodawcy o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemcom,
- w zakresie realizowanych zadań z obszaru zatrudniania cudzoziemców, pośrednicy pracy współpracują z instytucjami i organami, m.in.: ZUS, Strażą Graniczną, PIP, Krajową Administracją Skarbową, Urzędem ds. Cudzoziemców,
- w ramach poradnictwa zawodowego pomoc osobom bezrobotnym i poszukującym pracy w wyborze odpowiedniego zawodu lub miejsca pracy oraz planowaniu rozwoju kariery zawodowej, a także w przygotowaniu do lepszego radzenia sobie w poszukiwaniu i podejmowaniu pracy, poprzez:
- udzielanie informacji o zawodach, rynku pracy, możliwościach szkolenia i kształcenia, umiejętnościach niezbędnych przy aktywnym poszukiwaniu pracy i samozatrudnieniu,
- udzielanie porad z wykorzystaniem standaryzowanych metod ułatwiających wybór zawodu, zmianę kwalifikacji, podjęcie lub zmianę pracy, w tym badaniu kompetencji, zainteresowań i uzdolnień zawodowych,
- kierowanie na specjalistyczne badania psychologiczne i lekarskie, umożliwiające wydawanie opinii o przydatności zawodowej do pracy i zawodu albo kierunku szkolenia,
- inicjowanie, organizowanie i prowadzenie szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- udzielanie pomocy pracodawcom:
- w doborze kandydatów do pracy, spośród bezrobotnych i poszukujących pracy,
- we wspieraniu rozwoju zawodowego pracodawcy i jego pracowników, poprzez udzielenie porad zawodowych,
- współpraca doradców zawodowych ze szkołami ponadpodstawowymi, w zakresie:
- promocji kierunków kształcenia,
- promocji kursów kwalifikacyjnych, organizowanych w szkołach,
- prowadzenia zajęć z uczniami, ukierunkowanych na wzmacnianie potencjału zawodowego,
- nawiązania kontaktów uczniów z pracodawcami, poprzez organizację wspólnych spotkań,
- organizowanie i realizowanie programów specjalnych oraz projektów pilotażowych,
- realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP,
- przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy i cudzoziemcach zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- opracowywanie analiz i sprawozdań oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy z zakresu zadań stanowiska na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
- prowadzenie odpowiedniej dokumentacji bezrobotnych i poszukujących pracy, dokonywanie stosownych zapisów informacji oraz uaktualnianie danych w kartach rejestracyjnych oraz w informatycznej bazie danych,
- w zakresie rejestracji bezrobotnych oraz poszukujących pracy do zadań działu należy:
- rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,
- rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy za pośrednictwem formularza elektronicznego,
- wprowadzanie danych osób bezrobotnych i poszukujących pracy do bazy danych oraz ich uaktualnianie,
- udzielanie informacji osobom rejestrującym się o usługach świadczonych przez PUP,
- udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych prawach i obowiązkach bezrobotnych i poszukujących pracy,
- przygotowywanie zaświadczeń i innych pism w rozumieniu przepisów o postępowaniu administracyjnym mających na celu udzielenie odpowiedzi na wnioski, zapytania i pisma kierowane przez organy, jednostki i osoby uprawnione do żądania tychże informacji na temat osób figurujących w ewidencji i zbiorach danych pozostających w dyspozycji PUP i przedkładanie ich osobom upoważnionym do podpisywania,
- przekazywanie dokumentacji bezrobotnego do Działu Ewidencji i Świadczeń w celu wyrejestrowania bezrobotnego lub poszukującego pracy.
- zabezpieczanie informacji wizualnej dla klientów PUP,
- aktualizacja strony internetowej Urzędu w zakresie realizowanych zadań przez dział.
- Do zadań Działu Instrumentów Rynku Pracy, należy:
- opracowanie i realizacja programu promocji zatrudnienia oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy stanowiącego część powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych, o której mowa w odrębnych przepisach,
- organizowanie zatrudnienia w ramach prac interwencyjnych, robót publicznych,
- organizowanie miejsc stażu,
- organizowanie prac społecznie użytecznych, w tym w ramach Programu Aktywizacja i Integracja,
- refundowanie poniesionych kosztów z tytułu opłacanych składek na ubezpieczenia społeczne, w związku z zatrudnieniem skierowanych bezrobotnych,
- przyznawanie świadczenia aktywizacyjnego z tytułu zatrudnienia skierowanego bezrobotnego rodzica powracającego na rynek pracy lub bezrobotnego sprawującego opiekę nad osoba zależną,
- refundacja pracodawcom kosztów składek na ubezpieczenia społeczne należne od pracodawcy za skierowanych bezrobotnych do 30 roku życia, którzy podejmują zatrudnienie po raz pierwszy w życiu,
- przyznawanie pracodawcom dofinansowania wynagrodzenia za zatrudnienie skierowanego bezrobotnego, który ukończył 50 rok życia,
- refundacja kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowisk pracy dla skierowanych osób bezrobotnych i uprawnionych poszukujących pracy,
- przyznawanie grantów z tytułu utworzenia stanowiska pracy w formie telepracy dla uprawnionych osób bezrobotnych,
- przyznawanie spółdzielni socjalnej jednorazowo środków na utworzenie stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego lub uprawnionego poszukującego pracy,
- przyznanie osobom bezrobotnym i uprawnionym poszukującym pracy jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej, założenie lub przystąpienie do spółdzielni socjalnej,
- przyznanie spółdzielni socjalnej środków na finansowanie kosztów zatrudnienia skierowanych bezrobotnych lub uprawnionych poszukujących pracy,
- realizacja bonu stażowego, bonu zatrudnieniowego i bonu na zasiedlenie,
- finansowania kosztów przejazdu do pracodawcy, zgłaszającego ofertę pracy lub do miejsca pracy, miejsca odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych lub odbywania zajęć w zakresie poradnictwa zawodowego, w związku z wydanym skierowaniem,
- finansowanie kosztów zakwaterowania w miejscu pracy osobie, która podjęła zatrudnienie lub inną prace zarobkową, staż, przygotowanie zawodowe dorosłych poza miejscem stałego zamieszkania, w oparciu o wydane skierowanie,
- finansowanie zorganizowanego przejazdu bezrobotnych i poszukujących pracy, w związku z udziałem tych osób w targach pracy i giełdach pracy, organizowanych przez wojewódzki urząd pracy w ramach pośrednictwa pracy, w szczególności prowadzonego w ramach sieci EURES,
- refundacja kosztów opieki nad dzieckiem lub dziećmi, w przypadkach, o których mowa w ustawie,
- finansowanie aktywizacji zawodowej repatriantów,
- udzielanie pomocy de minimis, w ramach realizowanych instrumentów rynku pracy oraz sporządzanie sprawozdań z udzielonej pomocy,
- inicjowanie i koordynowanie programów rynku pracy z zakresu promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia i aktywizacji zawodowej skierowanych do osób bezrobotnych i poszukujących pracy:
- przygotowywanie wniosków o dofinansowanie projektów,
- koordynacja i monitoring poszczególnych faz realizacji programów,
- promocja projektów,
- przygotowywanie części rzeczowej wniosków o płatność,
- organizacja i monitoring programów specjalnych, programów pilotażowych, programu Aktywizacja i Integracja, programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy,
- współpraca z samorządem wojewódzkim w zakresie realizacji programów regionalnych,
- przygotowywanie sprawozdań z realizacji projektów,
- opracowywanie i realizacja, zgodnych z powiatową strategią dotyczącą rozwiązywania problemów społecznych powiatowych programów działań na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej i zatrudniania,
- sporządzanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej, analiz i informacji dotyczącej stanu bezrobocia oraz monitoringu zawodów deficytowych i nadwyżkowych,
- realizacja usługi organizacji szkoleń, która obejmuje:
- badanie zapotrzebowania na zawody i specjalności na lokalnym rynku pracy oraz potrzeb szkoleniowych osób uprawnionych na szkolenia,
- sporządzanie listy zawodów i specjalności, na które istnieje zapotrzebowanie na rynku pracy,
- sporządzanie wykazu potrzeb szkoleniowych osób bezrobotnych i poszukujących pracy,
- sporządzanie i upowszechnianie planu szkoleń oraz szkoleń z zakresu umiejętności poszukiwania pracy,
- kwalifikowanie i kierowanie na szkolenia grupowe, zgodnie z planem szkoleń,
- kwalifikowanie i kierowanie na szkolenia osób uprawnionych do rent szkoleniowych,
- kierowanie osób bezrobotnych na szkolenia indywidualne, w tym kwalifikacyjne kursy zawodowe,
- kierowanie uprawnionych poszukujących pracy, na szkolenia indywidualne,
- organizowanie szkoleń bezrobotnych na podstawie trójstronnych umów szkoleniowych,
- realizację bonów szkoleniowych,
- kierowanie osób bezrobotnych i uprawnionych poszukujących pracy na egzaminy umożliwiające uzyskanie świadectw, dyplomów, zaświadczeń, określonych uprawnień zawodowych oraz finansowanie kosztów uzyskania licencji, niezbędnych do wykonywania danego zawodu,
- udzielanie pożyczki na finansowanie kosztów szkolenia,
- finansowanie kosztów studiów podyplomowych,
- prowadzenie dokumentacji, związanej z realizacją usługi szkoleniowej, z zachowaniem wymogów wynikających z ustawy, aktu wykonawczego oraz prawa zamówień publicznych,
- monitorowanie przebiegu szkoleń, m.in. poprzez wizytację zajęć edukacyjnych w trakcie trwania szkolenia, analizę zgromadzonej dokumentacji oraz wyników ankiet,
- prowadzenie analiz efektywności i skuteczności organizacji szkoleń,
- prowadzenie całokształtu zadań, dotyczących obsługi KFS, przeznaczonego na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców,
- planowanie oraz organizowanie przygotowania zawodowego dorosłych we współpracy z pracodawcami, instytucjami szkoleniowymi i innymi instytucjami,
- realizacja zatrudnienia wspieranego o którym mowa w ustawie o zatrudnieniu socjalnym lub uczestników centrum albo klubu integracji społecznej,
- współpraca z organizacjami pozarządowymi i fundacjami działającymi na rzecz osób niepełnosprawnych w zakresie rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych,
- realizacja zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych, wynikających z ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych finansowanych z PFRON,
- popularyzowanie usług i instrumentów rynku pracy,
- pozyskiwanie oraz właściwe gospodarowanie środkami publicznymi, pochodzącymi z różnych źródeł finansowania programów rynku pracy, na poszczególne formy aktywizacji zawodowej osób bezrobotnych oraz uprawnionych poszukujących pracy,
- wydawanie decyzji o:
- obowiązku zwrotu kosztów stażu, szkolenia i przygotowania zawodowego dorosłych finansowanych z Funduszu Pracy,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, należności z tytułu zwrotu refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego lub przyznanych jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej,
- przetwarzanie informacji o bezrobotnych, poszukujących pracy i cudzoziemcach zamierzających wykonywać lub wykonujących pracę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
- opracowywanie analiz i sprawozdań oraz dokonywanie ocen dotyczących rynku pracy z zakresu zadań stanowiska na potrzeby Powiatowej Rady Rynku Pracy oraz organów zatrudnienia,
- zabezpieczanie informacji wizualnej dla klientów PUP,
- aktualizacja strony internetowej Urzędu w zakresie realizowanych zadań przez dział,
- prowadzenie postępowań o zamówienia publiczne z zakresu organizowanych przez powiatowy urząd pracy szkoleń dla bezrobotnych i poszukujących pracy,
- współpraca z organami rentowymi w zakresie wynikającym z odrębnych przepisów.
Dział Finansowo-Księgowy nadzoruje Sylwia Reich-Arentewicz
Do zakresu zadań Działu Finansowo-Księgowego należy:
- prowadzenie gospodarki finansowej PUP,
- planowanie środków budżetowych,
- planowanie środków z funduszy celowych i z innych źródeł,
- kontrola dyscypliny budżetowej,
- kontrola dyscypliny wydatków z funduszy celowych i z innych źródeł,
- rozliczanie i ewidencjonowanie operacji finansowych z funduszy celowych i z innych źródeł,
- rozliczanie i ewidencjonowanie operacji budżetowych,
- obsługa kasowa funduszy celowych i z innych źródeł,
- wykonywanie zadań związanych z realizacją przepisów o ubezpieczeniu społecznym, zdrowotnym oraz podatkowych,
- sporządzanie sprawozdań finansowych,
- prowadzenie, przechowywanie i ochrona dokumentacji finansowej w oparciu o zasady rachunkowości,
- terminowe spłacanie zobowiązań, ściąganie należności oraz dochodzenie roszczeń PUP.
Kierownikiem Działu Organizacyjno-Administracyjnego jest Mirosław Mejka
Do zakresu zadań Działu Organizacyjno-Adminstracyjnego należy:
- projektowanie i nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w PUP,
- opracowywanie projektów planów pracy,
- obsługa narad i spotkań organizowanych przez Dyrektora,
- obsługa kancelaryjna PUP w tym nadzór nad funkcjonowaniem systemu obiegu informacji w PUP,
- dystrybucja korespondencji PUP,
- gromadzenie i przechowywanie korespondencji Dyrektora,
- planowanie i realizacja kontroli wewnętrznej,
- rozpatrywanie oraz analiza skarg i wniosków,
- prowadzenie akt osobowych pracowników PUP,
- kontrola dyscypliny pracy,
- prowadzenie ewidencji czasu pracy pracowników,
- prowadzenie spraw związanych z podnoszeniem kwalifikacji pracowników,
- organizowanie szkoleń pracowników PUP,
- organizowanie praktyk zawodowych uczniów i studentów,
- prowadzenie spraw związanych z przeszeregowaniem i awansowaniem pracowników,
- prowadzenie procedury naboru pracowników na potrzeby Urzędu,
- prowadzenie dokumentacji dotyczącej służby przygotowawczej,
- opracowywanie obowiązującej sprawozdawczości statystycznej oraz analiz i informacji w zakresie spraw pracowniczych,
- prowadzenie spraw dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy oraz ochrony p.poż w PUP,
- gospodarowanie zakładowym funduszem świadczeń socjalnych,
- nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem i wykorzystaniem sprzętu komputerowego,
- nadzór nad rozwojem i eksploatacją oprogramowania,
- administrowanie siecią komputerową i bazą danych PUP,
- planowanie potrzeb w zakresie zakupu sprzętu komputerowego, oprogramowania, materiałów eksploatacyjnych i części zamiennych oraz czuwanie nad ich właściwym przechowywaniem,
- tworzenie bazy danych statystycznych oraz sporządzanie sprawozdań statystycznych z zakresu rynku pracy,
- prowadzenie i nadzór nad aktualizacją strony BIP PUP,
- prowadzenie i nadzór nad aktualizacją strony internetowej PUP, infokiosków oraz informacji wyświetlanych na monitorach LCD,
- prowadzenie spraw związanych z Polityką Bezpieczeństwa w PUP,
- zapewnienie ochrony informacji zawartych w systemach teleinformatycznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz obowiązującą polityką bezpieczeństwa,
- nadawanie i ograniczanie uprawnień w porozumieniu z Dyrektorem, do korzystania z zasobów sieci i Internetu,
- prowadzenie składnicy akt,
- prowadzenie spraw związanych z realizacją remontów obiektów PUP,
- prowadzenie księgi inwentarzowej majątku PUP zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie,
- zakup środków techniczno – biurowych niezbędnych do funkcjonowania PUP,
- prowadzenie spraw związanych z eksploatacja techniczną środków trwałych oraz innego wyposażenia poprzez zgłaszanie ich do konserwacji, napraw,
- ochrona obiektu oraz utrzymanie czystości pomieszczeń PUP,
- gospodarowanie środkami transportu, małą poligrafią oraz środkami łączności,
- obsługa administracyjna Powiatowej Rady Rynku Pracy,
- współdziałanie z Działem Finansowo Księgowym w zakresie ubezpieczenia zdrowotnego i społecznego w tym zgłaszanie pracowników i uprawnionych członków ich rodzin do ubezpieczenia zdrowotnego i ubezpieczeń społecznych oraz dokonywanie wszelkich zmian z tym związanych,
- prowadzenie spraw związanych z obrona cywilną,
- gromadzenie informacji dotyczących zadań i usług PUP,
- bieżące i terminowe opracowanie raportów i analiz z zakresu zadań realizowanych przez Dział Organizacyjno-Administracyjny z wykorzystaniem baz danych,
- sporządzanie analiz na potrzeby Dyrektora Urzędu.
Kierownikiem Działu Ewidencji i Świadczeń jest Agnieszka Pokojska.
Do zakresu zadań Działu Ewidencji i Świadczeń w szczególności należy:
- rejestrowanie zgłaszających się bezrobotnych i poszukujących pracy,
- rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy za pośrednictwem formularza elektronicznego,
- wprowadzanie danych osób bezrobotnych i poszukujących pracy do bazy danych oraz ich uaktualnianie,
- udzielanie informacji osobom rejestrującym się o usługach świadczonych przez PUP,
- udzielanie klientom wyjaśnień i informacji dotyczących zakresu zadań PUP, podstawowych prawach i obowiązkach bezrobotnych i poszukujących pracy,
- przygotowywanie zaświadczeń i innych pism w rozumieniu przepisów o postępowaniu administracyjnym mających na celu udzielenie odpowiedzi na wnioski, zapytania i pisma kierowane przez organy, jednostki i osoby uprawnione do żądania tychże informacji na temat osób figurujących w ewidencji i zbiorach danych pozostających w dyspozycji PUP i przedkładanie ich osobom upoważnionym do podpisywania,
- zawiadamianie organu Straży Granicznej lub Wojewody właściwego ze względu na miejsce pobytu cudzoziemca o zarejestrowaniu go jako osoby bezrobotnej,
- przyznawanie i wypłacanie zasiłków oraz innych świadczeń z tytułu bezrobocia,
- wydawanie decyzji o:
- uznaniu lub odmowie uznania danej osoby za bezrobotną oraz utracie statusu bezrobotnego,
- przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
- obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, dodatku szkoleniowego, stypendium, innych nienależnie pobranych świadczeń lub kosztów szkolenia finansowanych z Funduszu Pracy,
- odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy,
- realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw UE i innych w których to prawo obowiązuje w zakresie świadczeń dla bezrobotnych,
- windykacja nienależnie pobranych świadczeń z Funduszu Pracy,
- egzekwowanie należności z nakazów komorniczych i sądowych dotyczących Funduszu Pracy,
- archiwizowanie akt osobowych dotyczących bezrobotnych i innych osób zarejestrowanych w PUP,
- wykonywanie zadań związanych z realizacją przepisów o ubezpieczeniu społecznym i zdrowotnym,
- realizacja zadań z zakresu pomocy państwa w spłacie niektórych kredytów mieszkaniowych udzielonych osobom, które utraciły pracę,
- rozpatrywanie odwołań od decyzji,
- zabezpieczanie informacji wizualnej dla klientów PUP,
- aktualizacja strony internetowej PUP w zakresie realizowanych zadań przez dział.
Inspektorem Ochrony Danych Osobowych jest Anna Zwolińska.
Do zakresu zadań Inspektora Ochrony Danych Osobowych należy:
- informowanie administratora danych osobowych oraz pracowników, którzy przetwarzają dane osobowe o obowiązkach spoczywających na nich na mocy obowiązujących przepisów oraz przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych i doradzanie im w tej sprawie,
- monitorowanie przestrzegania przepisów dot. ochrony danych osobowych, innych przepisów Unii lub państw członkowskich o ochronie danych oraz polityk administratora danych, w tym podział obowiązków, działania zwiększające świadomość, szkolenia personelu uczestniczącego w operacjach przetwarzania oraz powiązane z tym audyty,
- udzielanie na żądanie zaleceń co do oceny skutków dla ochrony danych oraz monitorowanie jej wykonania - zgodnie z oceną skutków dla ochrony danych;
- współpraca z organem nadzorczym,
- pełnienie funkcji punktu kontaktowego dla organu nadzorczego w kwestiach związanych z przetwarzaniem, w tym z uprzednimi konsultacjami, o których mowa w art. 36 RODO, oraz w stosownych przypadkach prowadzenie konsultacji we wszystkich innych sprawach,
- wykonywanie innych zadań związanych z ochroną danych osobowych, nie wymienionych w pkt. 1-5, a wynikających z przepisów prawa,
- Inspektor ochrony danych wypełnia swoje zadania z należytym uwzględnieniem ryzyka związanego z operacjami przetwarzania, mając na uwadze charakter, zakres, kontekst i cele przetwarzania