Statut

Uchwała Nr XVI/95/2025

Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim

z dnia 29 maja 2025 r.

w sprawie nadania Statutu Powiatowemu Urzędowi Pracy w Nowym Mieście Lubawskim

 

                 Na podstawie art. 12 pkt 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.2024, poz.107 z późn. zm.), art. 11 ust 2 oraz 12 ust 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2024,poz.1530 z późn. zm.), Rada Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim uchwala, co następuje:

 

§1.

 

Nadaje się Powiatowemu Urzędowi Pracy w Nowym Mieście Lubawskim Statut w brzmieniu określonym w załączniku do niniejszej uchwały.

 

§2.

 

Wykonanie uchwały powierza się Zarządowi Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim.

 

§3.

 

Traci moc Uchwała Nr L/371/06 Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim
z dnia 30 maja 2006 r.

 

§4.

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

Przewodniczący

Rady Powiatu

Kazimierz Wiśniewski

 

 

Załącznik do Uchwały Nr XVI/95/2025

Rady Powiatu w Nowym Mieście Lubawskim

z dnia 29 maja 2025 r.

 

Statut

Powiatowego Urzędu Pracy w Nowym Mieście Lubawskim

 

Rozdział l

Postanowienia ogólne

 

§1

 

  1. Powiatowy Urząd Pracy w Nowym Mieście Lubawskim zwany dalej „Urzędem” jest jednostką organizacyjną Powiatu, powołaną do wykonywania zadań publicznych wynikających z:
    1. przepisów ustawy z dnia 20.03.2025 r. o rynku pracy i służbach zatrudnienia (Dz.U.2025, poz. 620 z późn. zm.) - zwanej dalej Ustawą
    2. przepisów ustawy z dnia 20.03.2025 r. o warunkach dopuszczalności powierzania pracy cudzoziemcom na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U.2025, poz. 621 z późn. zm.)
    3. przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U.2024,poz. 107 z późn. zm.)
    4. przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej
      i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U.2024,poz.44 z późn. zm.)
    5. ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U.2024,poz.1530 z późń. zm.)
    6. ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz.U.2024,poz.1135 z późn. zm.)
    7. ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania
      z pracownikami stosunków pracy z przyczyn nie dotyczących pracowników (Dz.U. 2025 poz.570 )
    8. ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym (Dz.U.2025, poz.83)
    9. ustawy z dnia 27 kwietnia 2006 r. o spółdzielniach socjalnych (Dz.U.2025, poz.178)
    10. innych obowiązujących aktów prawnych
    11. niniejszego Statutu.

 

§2

  1. Urząd jest samodzielną powiatową jednostką budżetową, wchodzącą w skład powiatowej administracji zespolonej, realizującą zadania organu zatrudnienia - Starosty w ramach publicznej służby zatrudnienia.
  2. Nadzór nad działalnością Urzędu sprawuje Starosta Nowomiejski.
  3. Obszar działania Urzędu obejmuje Powiat Nowomiejski.
  4. Siedzibą Urzędu jest Nowe Miasto Lubawskie.

 

Rozdział II

Przedmiot  i  zakres  działania

 

§3

Przedmiotem działania Urzędu są zadania w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy są realizowane w celu:

  1. pełnego i produktywnego zatrudnienia;
  2. rozwoju zasobów ludzkich;
  3. wzmacniania integracji i solidarności społecznej;
  4. zwiększania mobilności na rynku pracy.

 

§4

Do zadań Urzędu w zakresie polityki rynku pracy w szczególności należy:

  1. pozyskiwanie i realizowanie ofert pracy;
  2. rejestrowanie bezrobotnych i poszukujących pracy;
  3. organizowanie i finansowanie form pomocy określonych w ustawie, w szczególności pośrednictwa pracy, poradnictwa zawodowego, szkoleń, staży oraz prac interwencyjnych i robót publicznych;
  4. kontrola prawidłowości realizowanych form pomocy określonych w ustawie;
  5. realizacja zadań określonych w ustawie w ramach powiatowej strategii rozwiązywania problemów społecznych;
  6. udzielanie informacji o zakresie form pomocy i możliwości ich zastosowania;
  7. prowadzenie sprawozdawczości z realizowanych zadań, w tym w zakresie badań ujętych w programie badań statystycznych statystyki publicznej oraz we współpracy z WUP, prowadzenie badań i analiz dotyczących rynku pracy i ewaluacji polityk rynku pracy;
  8. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu rozwiązanie lub złagodzenie problemów związanych z planowanymi zwolnieniami grup pracowników z przyczyn dotyczących zakładu pracy;
  9. współdziałanie z powiatowymi radami rynku pracy w zakresie rynku pracy
    oraz wykorzystania środków Funduszu Pracy;
  10. współpraca z gminami w zakresie upowszechniania ofert pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, informacji dotyczących form pomocy określonych w ustawie oraz realizacji wobec długotrwale bezrobotnego działań wynikających z porozumienia o współpracy, o którym mowa w art. 198, oraz w zakresie zatrudnienia socjalnego,
    o którym mowa w ustawie z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym;
  11. współpraca z podmiotami, o których mowa w art. 36 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r.
    o ekonomii społecznej;
  12. współpraca z WUP, w tym w zakresie świadczenia form pomocy określonych w ustawie;
  13. współpraca, w szczególności ze szkołami ponadpodstawowymi, uczelniami i podmiotami ekonomii społecznej w zakresie realizacji poradnictwa zawodowego, w tym promowania uczenia się przez całe życie oraz działań informacyjnych dotyczących wsparcia skierowanego do osób do 30. roku życia;
  14. wydawanie decyzji o:
    1. uznaniu danej osoby za bezrobotnego,
    2. odmowie uznania danej osoby za bezrobotnego oraz utracie statusu bezrobotnego,
    3. odmowie uznania danej osoby za poszukującego pracy oraz utracie statusu poszukującego pracy,
    4. przyznaniu, odmowie przyznania, wstrzymaniu lub wznowieniu wypłaty oraz utracie lub pozbawieniu prawa do zasiłku, stypendium i innych finansowanych z Funduszu Pracy świadczeń niewynikających z zawartych umów,
    5. obowiązku zwrotu nienależnie pobranego zasiłku, stypendium oraz innych nienależnie pobranych świadczeń finansowanych z Funduszu Pracy,
    6.    odroczeniu terminu spłaty, rozłożeniu na raty lub umorzeniu części albo całości nienależnie pobranego świadczenia udzielonego z Funduszu Pracy, albo należności z tytułu zwrotu środków przyznanych na finansowanie form pomocy, albo odmowie odroczenia terminu spłaty, rozłożenia na raty lub umorzenia;
  15. realizowanie zadań wynikających z koordynacji systemów zabezpieczenia społecznego państw, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–d ustawy, oraz państw, z którymi Rzeczpospolita Polska zawarła dwustronne umowy międzynarodowe o zabezpieczeniu społecznym, w zakresie świadczeń dla bezrobotnych, w tym realizowanie decyzji, o których mowa w art. 35 ustawy, a także wypłaty zasiłków zachowanych zgodnie z art. 35 ust. 5 ustawy;
  16. realizowanie zadań wynikających z prawa swobodnego przepływu pracowników między państwami, o których mowa w art. 1 ust. 3 pkt 2 lit. a–c ustawy, w szczególności:
    1. realizowanie działań sieci EURES na terenie powiatu we współpracy z ministrem właściwym do spraw pracy, samorządami województw oraz innymi podmiotami uprawnionymi do realizacji działań sieci EURES,
    2. realizowanie zadań związanych z udziałem w partnerstwach transgranicznych EURES na terenie działania tych partnerstw;
  17. realizowanie zadań wynikających z umów międzynarodowych i innych porozumień z partnerami zagranicznym w obszarze migracji zarobkowych, o których mowa
    w art. 25 ust. 1 pkt 4 ustawy;
  18.             organizowanie i finansowanie szkoleń pracowników PUP;
  19.             realizacja zadań związanych z KFS, w szczególności:
    1. określanie szacunkowego zapotrzebowania na środki KFS na terenie powiatu,
    2. możliwość zgłoszenia do WUP w terminie do dnia 30 listopada każdego roku nie więcej niż jednego priorytetu wydatkowania KFS na kolejny rok właściwego
      dla danego powiatu, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady rynku pracy,
    3. ogłaszanie naborów wniosków o finansowanie kształcenia ustawicznego i ocena wniosków,
    4. zawieranie umów na realizację kształcenia ustawicznego finansowanego z KFS,
    5. kontrola i rozliczanie finansowe zawartych umów,
    6.     promocja KFS i badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy z WUP,
    7. badanie wyników pomocy udzielonej ze środków KFS, we współpracy z WUP;
  20. opracowywanie i realizowanie programów finansowanych z rezerwy Funduszu Pracy;
  21. współpraca z ministrem właściwym do spraw pracy i innymi organami publicznych służb zatrudnienia w zakresie prowadzenia zbiorów danych;
  22. inicjowanie i realizowanie projektów pilotażowych;
  23. realizowanie programów regionalnych na podstawie porozumienia zawartego z WUP;
  24. realizowanie kampanii informacyjnych i promujących działania WUP i PUP;
  25. inicjowanie i realizowanie przedsięwzięć mających na celu identyfikację, dotarcie z informacją o możliwościach skorzystania z form pomocy określonych w ustawie i zmotywowanie do aktywności zawodowej osób niezarejestrowanych, w tym osób biernych zawodowo, samodzielnie lub we współpracy, w szczególności z:
    1. podmiotami ekonomii społecznej, o których mowa w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 5 sierpnia 2022 r. o ekonomii społecznej,
    2. jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej,
    3. podmiotami systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe,
    4. uczelniami, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce;
  26. rejestrowanie w systemie teleinformatycznym, o którym mowa w art. 26 ust. 1 pkt 1 ustawy, działań, o których mowa w pkt 25 ustawy;
  27. realizowanie projektów w zakresie aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, wynikających z programów współfinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus i Funduszu Pracy;
  28. prowadzenie internetowego serwisu informacyjnego PUP w ramach serwisu, o którym mowa w art. 26 ust. 3 ustawy.

 

§ 5

Do zadań Urzędu w zakresie podejmowania przez cudzoziemców pracy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w szczególności należy:

  1. Realizacja procedur wpisywania oświadczeń o powierzeniu pracy cudzoziemcowi
    do ewidencji oświadczeń,
  2. Realizacja postępowania w związku z wydawaniem zezwoleń na pracę sezonową,
  3. Zapewnienie w lokalu urzędu pomocy przy zakładaniu indywidualnego konta
    oraz składaniu wniosków,
  4. Przeprowadzanie analiz lokalnego rynku pracy w celu ewentualnego określenia listę zawodów, w stosunku do których odmawia się wydania zezwolenia na pracę cudzoziemca ze względu na trudną sytuację na lokalnym rynku pracy, uzasadniającą ograniczenie możliwości podjęcia pracy przez cudzoziemców na terenie powiatu.

 

§6

Urząd może realizować inne zadania z zakresu aktywności zawodowej, wspierania zatrudnienia oraz rynku pracy, w tym zadania administracji rządowej, powiatu oraz inne zadania przewidziane w odrębnych przepisach prawa.

 

Rozdział III

Zarządzanie i organizacja

 

§7

  1. Działalnością Urzędu kieruje jednoosobowo Dyrektor, który reprezentuje jednostkę na zewnątrz.
  2. Dyrektor Urzędu wybierany jest w drodze konkursu i ponosi odpowiedzialność
    za całokształt swojej działalności.
  3. Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Starosta.
  4. Starosta jest zwierzchnikiem służbowym Dyrektora Urzędu.
  5. Dyrektor kieruje Urzędem przy pomocy Zastępcy Dyrektora i Kierowników komórek organizacyjnych.
  6. Zastępcę Dyrektora Urzędu powołuje i odwołuje Dyrektor Urzędu.
  7. Zastępca Dyrektora działa w granicach przyznanych mu kompetencji przez Dyrektora Urzędu.
  8. Podczas nieobecności Dyrektora Urzędu, działalnością Urzędu kieruje Zastępca Dyrektora.
  9. W przypadku równoczesnej nieobecności Dyrektora i Zastępcy Dyrektora kierownictwo sprawuje osoba wyznaczona przez Dyrektora Urzędu.
  10. Starosta w formie pisemnej może upoważnić Dyrektora Urzędu do  załatwienia
    w jego imieniu spraw, w tym do wydawania decyzji i postanowień administracyjnych oraz zaświadczeń w zakresie zadań  wykonywanych przez Urząd.
  11. Starosta na wniosek Dyrektora Urzędu może udzielić upoważnienia, o którym mowa w ust. 9, także innym pracownikom Urzędu.

 

§8

 

  1. Pracodawcą dla pracowników zatrudnionych w Urzędzie, w myśl przepisów prawa pracy,  jest Powiatowy Urząd Pracy w Nowym Mieście Lubawskim.
  2. Za pracodawcę czynności z zakresu prawa pracy dokonuje Dyrektor Urzędu, będący jednocześnie przełożonym wszystkich pracowników.

 

§9

 

W celu realizacji zadań Urząd współdziała z organami administracji rządowej i samorządowej, Powiatową Radą Rynku Pracy, organizacjami pracodawców, poszczególnymi pracodawcami, związkami zawodowymi, zarządami funduszy celowych, fundacjami i stowarzyszeniami, jednostkami szkoleniowymi, instytucjami partnerstwa lokalnego, organizacjami społecznymi i innymi organizacjami działającymi w sprawach promocji zatrudnienia oraz aktywizacji zawodowej w celu realizacji zadań określonych Ustawą oraz innymi przepisami prawa.

 


§10

 

Zasady funkcjonowania Urzędu, strukturę organizacyjną i szczegółowe zadania poszczególnych komórek organizacyjnych określa „Regulamin Organizacyjny” ustalony przez Dyrektora i uchwalony przez Zarząd Powiatu.

 

§11

 

Prawa i obowiązki pracowników zatrudnionych w Urzędzie regulują przepisy o pracownikach samorządowych i kodeks pracy.

 

Rozdział IV

Gospodarka finansowa

 

§12

 

  1. Urząd prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych dla jednostek budżetowych.
  2. Podstawą gospodarki finansowej Urzędu jest roczny plan finansowy obejmujący dochody i wydatki.
  3. Urząd pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Powiatu, a pobrane dochody odprowadza na rachunek dochodów budżetu Powiatu.
  4. Urząd prowadzi rachunkowość oraz sprawozdawczość zgodnie z obowiązującymi przepisami dotyczącymi jednostek budżetowych.
  5. Urząd do realizacji swoich celów tj. promocji zatrudnienia, łagodzenia skutków bezrobocia oraz aktywizacji bezrobotnych, pozyskuje środki finansowe
    z Funduszu Pracy i innych źródeł, zwłaszcza bezpośrednio z funduszy celowych oraz środków Unii Europejskiej, a także innych źródeł określonych w odrębnych przepisach.

 

Rozdział V

Postanowienia końcowe

 

§13

 

  1. W sprawach nie uregulowanych Statutem mają zastosowanie właściwe przepisy prawa.
  2. Zmiany treści Statutu dokonywane są w trybie przewidzianym do jego uchwalenia.

 

Przewodniczący

Rady Powiatu

Kazimierz Wiśniewski

Wytworzył:
PUP w Nowym Mieście Lubawskim
(2025-05-29)
Udostępnił:
Nowak Przemysław
(2007-01-23 12:08:35)
Ostatnio zmodyfikował:
Mejka Mirosław
(2025-06-06 09:47:17)
       DRUKUJ TĘ STRONĘ Obrazek drukarki